- De CEO van het Zweedse warenhuisconcern IKEA wil in 2024 prijsverlagingen doorvoeren.
- Dit ondanks de stijging van transportkosten voor de containervaart door de militaire dreiging rond de Rode Zee.
- Topman Jesper Brodin van IKEA zegt dat prijzen per saldo over de hele toeleveringsketen aan het dalen zijn.
- Lees ook: Recordomzet supermarkten in 2023: fors hogere prijzen compenseren dalen verkoopvolume
Bedrijven hebben de afgelopen jaren massaal de prijzen verhoogd. Ze wezen hiervoor met de beschuldigende vinger naar problemen met toeleveringsketens als gevolg van de coronapandemie, geopolitieke spanningen en de oorlog in Oekraïne.
Daar komen nu de aanvallen van Houthi-rebellen op commerciële schepen in de Rode Zee bij. Dit zorgt er opnieuw voor dat transportprijzen stijgen voor de scheepvaart.
Maar volgens CEO Jesper Brodin van de Ingka Group, eigenaar van de meeste IKEA-filialen, wijst de bredere ontwikkeling wat betreft de inkoopkosten de andere kant op. Hij vertelde persbureau Reuters deze week dat de prijsdruk afneemt, waardoor zijn bedrijf vasthoudt aan de geplande prijsverlagingen. Zelfs nu de crisis in de Rode Zee prijzen weer zou moeten opdrijven.
Brodin, die tijdens de World Economic Forum in Davos met Reuters sprak, bevestigde dat er “vrij grote prijsdalingen” in kosten van de toeleveringsketen te merken zijn. Dat betekent dat de inkoopkosten lager liggen voor IKEA, waardoor de Zweedse warenhuisketen besparingen kan doorgeven aan klanten.
IKEA wil klanten laten profiteren van lagere kosten
IKEA heeft ook genoeg voorraden om plotselinge prijsstijgingen in de toeleveringsketen op te vangen, volgens Brodin. Aangezien consumenten het al zwaar hebben vanwege de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, "is dit niet moment voor ons om winsten te optimaliseren", aldus de CEO. "Dit is het jaar waarin we moeten proberen te overleven op een dunnere winstmarge, terwijl we er alles aan doen om mensen te steunen."
In 2022 verhoogde ook IKEA de prijzen, waarbij de winkelketen wees op hogere kosten in de toeleveringsketen. Maar inmiddels heeft de meubelgigant ruimte om prijzen te verlagen.
In de afgelopen jaren is er een discussie opgelaaid over zogenoemde 'graaiflatie', waarbij bedrijven stijgende kosten zouden hebben aangegrepen om prijzen zo sterk te verhogen, dat ze toch meer winst maken. IKEA wil nu in ieder geval nadrukkelijk de andere kant op bewegen.
Een onderzoek van twee Londense denktanks - de IPPR en Common Wealth, onder 1.350 internationale bedrijven, toonde aan dat de winsten van grote energie- en voedselbedrijven harder zijn gestegen dan de gemiddelde stijging van prijzen.